Gezocht op: 'Kaart 5 Focus en inrichting ondersteuningsprogrammas.pdf?download=1'

Maak een plan

Maak een plan Op deze pagina vind je: Stappenplan onderwijs op afstand Dit stappenplan is bedoeld om jou als school op weg te helpen bij het bedenken van flexibele oplossingen, bij het maken van een plan, en bij het voorbereiden op onderwijs op afstand. We hopen dat dit stappenplan ook inspiratie biedt voor de langere […]


Kansrijk adviseren

Kansrijk adviseren Een aantal partijen in het onderwijs (waaronder de PO-Raad, VO-raad, AVS, AOb en het Lerarencollectief) roepen scholen in het primair onderwijs daarom op kwetsbare groep 8-leerlingen bij wie getwijfeld wordt over het meest passende advies kansrijk te adviseren, en scholen in het voortgezet onderwijs om leerlingen bij wie getwijfeld wordt over de meest […]


Personeelsbeleid op afstand

Thuiswerken kost energie maar kan ook energie geven. Hoe ondersteun je medewerkers goed en hoe bewaak je zelf de balans?


Geleerde lessen uit onderzoek

Geleerde lessen uit onderzoek Op deze pagina vind je informatie over: NRO verzamelt onderzoek   De Kennisrotonde heeft verzameld wat we allemaal al weten over specifieke onderwerpen: afstandsleren, ouderbetrokkenheid, motiveren op afstand, zomerscholen en verlengde leertijd, zittenblijven of overgaan en blended learning  Het NRO verzamelde het onderzoek naar de impact van de coronacrisis, zoals het vormgeven van […]


Oudercommunicatie

Het is bij onderwijs op afstand en hybride onderwijs belangrijk stil te staan bij de oudercommunicatie. Communiceer daarbij niet richting ouders, maar mét de ouders.


Lesgeven

Hoe geef je als leraar instructies bij onderwijs op afstand? Je kunt dit zowel asynchroon met filmpjes doen, als synchroon met een ‘live’ les. Praktische tips.


Draaiboeken

Draaiboeken Om voorbereid te zijn op een mogelijke opleving van het coronavirus lanceerde het ministerie van OCW het sectorplan COVID-19. Dit sectorplan bevat een leidraad voor schoolbesturen en scholen, zodat zij weten op welke scenario’s zij zich kunnen voorbereiden en het onderwijs veilig en verantwoord gegeven kan worden. Hierbij is het uitgangspunt dat een scholensluiting […]


Microsoft Teams

Microsoft Teams Werk je met Microsoft in je onderwijs? Op deze pagina vind je informatie over: Lesgeven Om de Microsoft-producten binnen het Office 365-platform goed te kunnen gebruiken, moet het platform eerst goed zijn ingericht. APS IT-diensten heeft hiervoor informatie op een rij gezet. Daarnaast heeft SLBdiensten praktische tips voor zowel leraren als beheerders verzameld. […]


Google Workspace

Google Workspace Werk je met Google in je onderwijs? Op deze pagina vind je informatie over: Lesgeven   Enkele tips: Live event ‘Overal lesgeven met Google Classroom en Google Meet’  Google Classroom en Google Meet worden veel gebruikt bij het geven van onderwijs op afstand. Op 21 januari 2021 organiseerde Les op afstand een live event […]


Nieuw

Nieuw Bekijk de Themasessies Digitaal afstandsonderwijs synchroon en asynchroon Kennisnet organiseerde samen met het ministerie van OCW twee themasessies over digitaal afstandsonderwijs. De ene sessie ging over afstandsonderwijs aan kinderen en jongeren die lessen synchroon met de klas volgen. Denk aan de inzet van ICT zoals AV1 en Klassecontact. Petra van Dam en Anita Elst […]


Volgen en toetsen

Op deze pagina’s helpen we leraren op weg bij het vormgeven van toetsinstrumenten voor die situaties waarin de leerling thuis zit.


Oekraïense leerlingen

Oekraïense leerlingen Door de oorlog in Oekraïne komen er momenteel nieuwkomers naar Nederland en krijg je als school wellicht Oekraïense leerlingen in de klas. Het is mogelijk dat je als school of leraar niet in staat bent, of bevoegd, om aan deze leerlingen les te geven. Uitsluitend voor Oekraïense leerlingen is in de wet voor […]


Synchroon lesgeven

Synchroon lesgeven Video is voor synchroon lesgeven een heel geschikt medium. Maar lesgeven met video is best even wennen, daarom is het goed heldere afspraken te maken. We onderscheiden twee soorten: Online lesgeven en Videostreamen vanuit de klas.   Wanneer een of meer leerlingen onderwijs op afstand volgen, zul je als leraar naar andere manieren moeten zoeken […]


Leermiddelen

Leermiddelen Op deze pagina vind je informatie over: Inventarisatievragen Keuzes maken Stap 1: Breng huidige leermiddelen in kaart Stap 2: Gaten vullen Stap 3: Denk na over interactie Opdrachten maken vanuit huis Inventarisatievragen Normaal gesproken gebruiken scholen een zorgvuldig afgewogen leermiddelenmix: Een combinatie van foliomateriaal, digitaal materiaal en andersoortig materiaal (bijvoorbeeld creatieve verwerkingsopdrachten). Een combinatie […]


Leerlingen met een ziekte of beperking

Leerlingen met een ziekte of beperking Ieder kind heeft recht op onderwijs. Ook kinderen die langdurig ziek zijn of een beperking hebben, en daardoor niet (of deels) fysiek naar school kunnen komen. Onderwijs is juist belangrijk voor deze leerlingen. Zieke leerlingen krijgen bijvoorbeeld vaak veel medische zorg, wat spanning met zich meebrengt. Schoolwerk vraagt aandacht […]


Veilig gebruikmaken van video in je les

Wil je aan de slag met video in je les tijdens onderwijs op afstand? Let dan op deze aspecten en zorg dat je de risico’s zo klein mogelijk houdt.


Sluit je aan bij het Leernetwerk Digitale School

Sluit je aan bij het Leernetwerk Digitale School We richten een leernetwerk op voor de initiatieven, onderwijspartners en andere betrokken partijen om kennis te delen en informatie uit te wisselen over digitaal afstandsonderwijs. Het doel daarvan? Heb je ideeën over de inrichting van het leernetwerk? Laat het ons weten!


Teamcommunicatie & online gesprekken

Hoe communiceer je als team of vakgroep met elkaar? En hoe houd je één lijn in de aanpak van je onderwijs?


Pedagogiek en motivatie

Het goede doen, op het juiste moment (ook in de ogen van de leerling) is ook bij onderwijs op afstand essentieel.


Thuiszittende leerlingen komen virtueel samen bij Agora Underground

Thuiszittende leerlingen komen virtueel samen bij Agora Underground Kleurige poppetjes verschijnen op het scherm van John Mevis, coach bij Agora Underground, en lopen snel naar het online klaslokaal. Het zijn de avatars van de leerlingen die om negen uur ‘s ochtends de virtuele wereld binnenkomen voor de dagstart in het virtuele schoolgebouw. “Eenmaal in het […]


Terug