Gezocht op: 'Servicedocument voor funderend onderwijs COVID 19.pdf?download=1'

Geleerde lessen uit onderzoek

Geleerde lessen uit onderzoek Op deze pagina vind je informatie over: NRO verzamelt onderzoek   De Kennisrotonde heeft verzameld wat we allemaal al weten over specifieke onderwerpen: afstandsleren, ouderbetrokkenheid, motiveren op afstand, zomerscholen en verlengde leertijd, zittenblijven of overgaan en blended learning  Het NRO verzamelde het onderzoek naar de impact van de coronacrisis, zoals het vormgeven van […]


Maak een plan

Maak een plan Op deze pagina vind je: Stappenplan onderwijs op afstand Dit stappenplan is bedoeld om jou als school op weg te helpen bij het bedenken van flexibele oplossingen, bij het maken van een plan, en bij het voorbereiden op onderwijs op afstand. We hopen dat dit stappenplan ook inspiratie biedt voor de langere […]


Digitale school

Digitale school Digitaal afstandsonderwijs kan een waardevol onderdeel zijn van de extra ondersteuning voor een leerling die een tijd niet of niet volledig naar school kan. Zo kan een kind of jongere zich blijven ontwikkelen, ook als het fysiek of mentaal niet mogelijk is om naar school te gaan. Het ministerie van OCW werkt samen […]


Aanvullend lesmateriaal

Aanvullend lesmateriaal Geef je als school les aan thuiszittende leerlingen en ben je op zoek naar geschikt aanvullend lesmateriaal die digitaal op afstand in te zetten is? Hieronder vind je verschillende voorbeelden van aanvullend lesmateriaal dat je kunt inzetten bij onderwijs aan thuiszittende leerlingen.   De voorbeelden zijn geordend per sector, per niveau en per vak […]


Draaiboeken

Draaiboeken Om voorbereid te zijn op een mogelijke opleving van het coronavirus lanceerde het ministerie van OCW het sectorplan COVID-19. Dit sectorplan bevat een leidraad voor schoolbesturen en scholen, zodat zij weten op welke scenario’s zij zich kunnen voorbereiden en het onderwijs veilig en verantwoord gegeven kan worden. Hierbij is het uitgangspunt dat een scholensluiting […]


Nieuw

Nieuw Bekijk de Themasessies Digitaal afstandsonderwijs synchroon en asynchroon Kennisnet organiseerde samen met het ministerie van OCW twee themasessies over digitaal afstandsonderwijs. De ene sessie ging over afstandsonderwijs aan kinderen en jongeren die lessen synchroon met de klas volgen. Denk aan de inzet van ICT zoals AV1 en Klassecontact. Petra van Dam en Anita Elst […]


Oekraïense leerlingen

Oekraïense leerlingen Door de oorlog in Oekraïne komen er momenteel nieuwkomers naar Nederland en krijg je als school wellicht Oekraïense leerlingen in de klas. Het is mogelijk dat je als school of leraar niet in staat bent, of bevoegd, om aan deze leerlingen les te geven. Uitsluitend voor Oekraïense leerlingen is in de wet voor […]


IVIO@School

IVIO@School Wereldschool met internationaal Nederlands onderwijs IVIO@school is voor kinderen met speciale leerbehoeften. IVIO@School zorgt, samen met scholen in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs, dat elk kind kan leren in een omgeving die prettig en passend is. Bruikbaar binnen het bekostigde onderwijs zijn de materialen voor afstandsonderwijs voor onder meer losse vakken, te gebruiken […]


Cameragebruik bij afstandsonderwijs

Wat zijn de wettelijke regels voor het inzetten van een camera bij les op afstand? Bijvoorbeeld tijdens toetsen of voor het controleren van presentie?


Lesgeven

Hoe geef je als leraar instructies bij onderwijs op afstand? Je kunt dit zowel asynchroon met filmpjes doen, als synchroon met een ‘live’ les. Praktische tips.


Praktijkvoorbeelden afstandsonderwijs

Welke keuzes maken scholen bij het organiseren van hybride onderwijs? Scenario’s voor het mixen van onderwijs thuis en op school.


Toetsen via platforms

Toetsen via platforms Gebruik je op school Chromebooks en worden ze door de school beheerd? Of heb je een licentie voor Google Workspace (voorheen G Suite)? Dan kun je de veilige toetsomgeving van Google gebruiken. Gebruik je op school Windows-devices die door de school worden beheerd en gebruik je Office 365? Dan kun je de […]


Oudercommunicatie

Het is bij onderwijs op afstand en hybride onderwijs belangrijk stil te staan bij de oudercommunicatie. Communiceer daarbij niet richting ouders, maar mét de ouders.


Asynchroon lesgeven

Hoe geef je leerlingen tegelijkertijd thuis en op school les (hybride onderwijs)? Deze 3 stappen en 5 lesfasen bieden houvast.


Thuiszittende leerlingen

Thuiszittende leerlingen Digitaal en afstandsonderwijs bieden veel mogelijkheden voor allerlei doelgroepen zoals thuiszittende leerlingen. Denk aan leerlingen die tijdelijk thuis moeten blijven vanwege ziekte of omstandigheden, langdurig zieke leerlingen, hoogbegaafde leerlingen of andere problematiek die ervoor zorgt dat de leerling niet meer naar school kan komen. De geleerde lessen rond afstandsonderwijs tijdens de pandemie bieden […]


Pedagogiek en motivatie

Het goede doen, op het juiste moment (ook in de ogen van de leerling) is ook bij onderwijs op afstand essentieel.


Afstandsonderwijs bij OpMaat: ‘organiseer het samen!’

Afstandsonderwijs bij OpMaat: ‘organiseer het samen!’ Wat doe je als het een zieke leerling te veel energie kost om fysiek naar school te gaan? Of een hoogbegaafde leerling die niet in het onderwijssysteem past en uitgevallen is? Bij vso-school De Argo in Terneuzen krijgen thuiszittende leerlingen weer een kans via OpMaat. De leerlingen krijgen via […]


Open lesmateriaal

Op zoek naar aanvullend lesmateriaal voor instructie en verwerking of zelf lesmateriaal maken voor onderwijs op afstand? Tips en advies.


Volgen en toetsen

Op deze pagina’s helpen we leraren op weg bij het vormgeven van toetsinstrumenten voor die situaties waarin de leerling thuis zit.


Personeelsbeleid op afstand

Thuiswerken kost energie maar kan ook energie geven. Hoe ondersteun je medewerkers goed en hoe bewaak je zelf de balans?


Terug