Motivatie

voor PO en VO | bijgewerkt op 17 mei 2021

Welke lessen kunnen we leren van de periode van onderwijs op afstand? Op deze themapagina vind je relevant onderzoek naar de motivatie van leerlingen in periodes van afstandsonderwijs en hybride onderwijs.

VO-raad: hulp van docenten bepalend voor leermotivatie

In opdracht van de VO-raad zijn analyses gemaakt van onderzoek naar de invloed van afstandsonderwijs op de leermotivatie van leerlingen. Enkele bevindingen:

Concluderend volgen er praktische aanbevelingen:

Het onderzoek is gedaan onder 21.995 leerlingen uit het voortgezet onderwijs die tussen half mei en half juli een vragenlijst invulden. Het is uitgevoerd door Femke Geijsel van de Radboud Docenten Academie en Math van Loo en Kim Höppener van e-Loo. De volledige onderzoeksrapportage wordt voor het eind van het jaar gepubliceerd via de website vantwaalftotachttien.nl.

Webinar ‘Afstandsleren en hoe verder?’

Op 15 april organiseerden Kennisnet en de VO-raad een webinar over het onderzoek, gepresenteerd door onderzoekers Math van Loo en Femke Geijsel. Je kunt deze hieronder terugkijken. Je kunt ook de PowerPoint van de webinar bekijken.

Terug