Direct naar inhoud

Stappenplan

Of het nu gaat om thuiszittende leerlingen, langdurig zieke leerlingen, nieuwkomers of leerlingen met een beperking, een goede voorbereiding op digitaal afstandsonderwijs is belangrijk. In dit stappenplan lees je meer over de stappen die je daarbij kunt doorlopen.

Het doel bij afstandsonderwijs is altijd om leerlingen in ontwikkeling te houden of te krijgen. Digitaal afstandsonderwijs zorgt er enerzijds voor dat leerlingen die niet fysiek naar school kunnen komen toch aangesloten blijven bij de klas en geen onnodige achterstand oplopen. Anderzijds kan het voor leerlingen die (langdurig) thuiszitten een manier zijn om weer in ontwikkeling te komen, met de hoop om later weer fysiek naar school te gaan.

Stappenplan onderwijs op afstand

Dit stappenplan helpt je als professional op weg bij het bedenken van flexibele oplossingen, het maken van een aanpak en het voorbereiden op onderwijs op afstand. In de onderstaande afbeelding zie je een visualisatie van het stappenplan en de onderdelen daarvan. Dit vormt een handige leidraad bij het doorlopen van de stappen.

In dit plan doorloop je vier stappen. Deze stappen kunnen door elkaar lopen en soms is het nodig weer een stap terug te zetten. Je vindt voorbeelden en suggesties, maar er zijn veel opties waarbij je als school zelf keuzes maakt op basis van de visie, ambitie en mogelijkheden. Zorg daarom voor aanpak waarin al deze stappen beschreven zijn.

Let op: voordat je begint met het stappenplan is het verstandig om na te gaan of de school van de leerling of de gemeente van de leerling onderdeel is van een regionale digitale schoolvoorziening. Er zijn in iedere provincie al dergelijke initiatieven. Als deze toegankelijk zijn voor de school en de leerling is het aan te bevelen hier contact mee op te nemen. Dit kan via het samenwerkingsverband.

Stap 1: Beschrijven en begrijpen

In deze stap beschrijf je de huidige situatie. Hierbij is het belangrijk om het probleem of de uitdaging helder te krijgen door vragen te stellen. In de onderstaande afbeelding zie je een visualisatie van deze stap.

Gebruik onderstaande vragen om de situatie te beschrijven:

De antwoorden op deze vragen, helpen je om tot een goed plan te komen in de volgende stap.

Meer weten?

Lees de Handreiking ontwikkelingsperspectief (OPP): een houvast voor regulier én gespecialiseerd onderwijs, via de website van het Steunpunt Passend Onderwijs.

Stap 2: Plannen

Bij stap 2 ga je aan de slag met het maken van een aanpak. Hierbij moet er veel geregeld worden en zijn er goede afspraken nodig over de ontwikkelingsdoelen van de leerling.
Denk hierbij vooral aan de drie doeldomeinen van het onderwijs: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Wat heeft de leerling nodig? En: wanneer heeft welk onderdeel prioriteit? In de onderstaande afbeelding zie je een visualisatie van deze stap.

Let op: de reden en duur van het digitaal afstandsonderwijs zijn nogal bepalend voor dit plan. Gaat het om een korte periode en wordt toegewerkt naar een diploma? Of zit de leerling al enige tijd thuis en is het eerste doel om weer in ontwikkeling en in relatie met leren te komen?

Gebruik hierbij deze tips:

Stap 2.1 Bepaal de ontwikkelings- en onderwijsdoelen

Inventariseer en bespreek de ontwikkelings- en onderwijsdoelen van de leerling aan de hand van deze vragen:

Onderzoek ook het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling, via deze vragen:

Stap 2.2 Inventariseer de ict-randvoorwaarden

Bij afstandsonderwijs is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alles ook technisch werkt. Controleer daarom goed of alle ict-randvoorwaarden op orde zijn, aan de hand van deze aandachtspunten:

Stap 2.3 Regel administratieve zaken

Naast de onderwijsdoelen, ontwikkeling en technische voorwaarden, zijn er ook nog een aantal administratieve zaken die je moet regelen voor afstandsonderwijs. Denk aan:

Andere aandachtspunten:

Stap 3: Uitvoeren

In deze stap gaan de leraar en de leerling aan de slag. Dit kan beginnen met een startgesprek tussen de leraar, leerling en ouders om de doelen helder te krijgen en afspraken te maken die tijdens het plannen zijn besproken. Doe dit bij voorkeur op locatie waar de leerling het afstandsonderwijs gaat volgen. In de onderstaande afbeelding zie je een visualisatie van deze stap.

De leraar controleert en volgt de leerling in deze fase. Er zijn vaste momenten waarop er contact is. De ouders volgen dit proces en kunnen contact hebben met de leraar.

Na een week is de eerste tussenevaluatie:

Zie hier een voorbeeld voor een startgesprek

Stap 4: Evalueren en bijstellen

Na de afgesproken periode van werken aan de doelen is het tijd om te evalueren en de plannen bij te stellen. In de onderstaande afbeelding zie je een visualisatie van deze stap.

Vragen hierbij voor de leerling, leraar, ouders, zorgcoordinator en IB’er:

Op basis van de evaluatie stel je nieuwe doelen op. Wat zijn de volgende, haalbare en realistische, doelen? Na deze evaluatie kan het bestaande plan bijgesteld worden in stap twee.

Meer weten?

Lees meer over Lesgeven

Delen