Praktijkvoorbeelden van afstandsonderwijs
Hoe combineer je afstandsonderwijs en fysiek onderwijs in de praktijk? Hier vind je voorbeelden en tips van scholen die een mix van onderwijs thuis en op school hebben gekozen.
Praktijkvoorbeelden afstandsonderwijs in het voortgezet onderwijs
Casus 1: Picasso Lyceum in Zoetermeer
Het Picasso Lyceum heeft al lang ervaring met werken vanuit leerdoelen met intensieve persoonlijke begeleiding. In de hybride situatie rond de pandemie pakte de school het onderwijs als volgt aan:
- Beperking van het synchrone deel van het rooster creëerde meer ruimte voor verwerking onder begeleiding van leraren, op maat in wisselende groepen.
- Kleine groepen waren goed fysiek te organiseren, bijvoorbeeld op inschrijving.
- Korte instructie vond plaats in grotere groepen en online.
- Dagelijks waren er twee blokken waarin leerlingen in kleine groepen fysiek aan leerdoelen konden werken, op basis van inschrijving. Dit beperkte het aantal leerlingen in de school.
- Het team bereidde zich voor op een hybride situatie waarin thuiswerken vaker op- of afgeschaald moet worden.
Casus 2: SG De Rietlanden in Lelystad
SG De Rietlanden, een brede vo-school, werkte aan het concept 20-80 Learning. Hun aanpak in de pandemieperiode:
- De studiewijzer was de spil in het onderwijs. Voor havo en vwo liep deze van vakantie tot vakantie, zodat leerlingen leren plannen en vakoverstijgend werken.
- Bij halve klassen op school konden de andere leerlingen online meekijken en luisteren.
- Vanwege een oud gebouw en grote klassen (32 leerlingen) was een combinatie van middelen voorlopig de enige optie. Leerlingen die thuis moeilijk konden werken, kwamen naar school.
- Hybride lessen:
- Standaard rooster van 9.00 tot 14.00 uur met 1 synchrone online les per vak per week. Andere lessen waren interactieve uren met de leraar.
- De chat stond altijd open, tijdens huiswerkuren werden er vragen gesteld.
- Combinatie van Microsoft Teams en Magister. Via Teams volgden leerlingen de les en stelden vragen (vooral via chat).
- Microfoons stonden uit tijdens uitleg voor meer rust. Dit werd behouden bij half/half-lessen.
- Lessen werden waar mogelijk opgenomen.
- Instructievideo’s en links naar digitale middelen waren aanvullend beschikbaar.
- De studiewijzer was centraal voor de inzetbepaling: vakdocenten geven aan hoe het kind zich inzet en hoe de betrokkenheid is.
- Meer formatieve evaluatie zoals openboektoetsen en mondelinge overhoringen.
- Update: de school gebruikt nu een andere elo waar hele leerlijnen per vak worden uitgezet.
Bronnen
Deze pagina is gebaseerd op gesprekken met:
- Astrid Buijs (rector Picasso Lyceum)
- Paula Ford (ict-docent SG De Rietlanden)
Blended learning in het primair onderwijs
Bekijk de tips van Alma van den Bos, leerkracht en coördinator van de Rijdende School. Zij heeft veel ervaring met het geven van volwaardig onderwijs door het combineren van fysiek onderwijs en onderwijs op afstand.
Meer weten?
- Lees Inhoud is leidend bij inrichting digitaal klaslokaal op kennisnet.nl