Leermiddelen

voor PO en VO | gepubliceerd op 29 september 2020

Bij het geven van hybride onderwijs en onderwijs op afstand is het goed opnieuw te kijken naar de leermiddelen die je wilt gebruiken. 

Normaal gesproken gebruiken scholen een zorgvuldig afgewogen leermiddelenmix: 

Bij de inventarisatie stel je jezelf de volgende vragen: 

  1. Welke leermiddelen hebben we in huis, die we ook bij afstandsonderwijs of hybride onderwijs kunnen inzetten? 
  2. Wat is haalbaar voor de leerlingen en wat is belangrijk (zie ook Prioriteren leerdoelen)?
  3. Wat willen we digitaal doen? 
  4. Wat geven we op papier mee of organiseren we op een andere manier?
  5. Wat bieden onze huidige leveranciers?

Let op: bij het vormgeven van leren op afstand is het niet reëel en gewenst om per direct een nieuwe leermiddelenmix te realiseren. Ga uit van de ingrediënten die al in de school aanwezig zijn. Op die manier maak je het snelst meters.

Keuzes maken

Hoe kies je een goede leermiddelenmix die leren op afstand mogelijk maakt? Leermiddelen hebben tenslotte verschillende doelen. Zo zijn de leermiddelen die een school gebruikt, in te delen in verschillende groepen: 

Bij zowel het materiaal voor instructie en verwerking als bij het materiaal voor voortgang en toetsen is plannen en begeleiden belangrijk. Dat zit voor een deel in de wijze waarop je het lesgeven inricht, maar ook de leermiddelen die je gebruikt kunnen hieraan bijdragen. 

Doorloop onderstaande stappen bij het maken van een keuze voor een goede leermiddelenmix.

Stap 1: Breng huidige leermiddelen in kaart

Bekijk welke leermiddelen er al in huis zijn. Vraag je daarbij het volgende af:

Door bovenstaande vragen te beantwoorden, krijg je een goed beeld van de huidige leermiddelen van de school en of deze te gebruiken zijn voor het leren op afstand.

Stap 2: Gaten vullen

Nu je weet welke leermiddelen er zijn, en of deze geschikt zijn voor het leren op afstand, is het belangrijk om na te gaan waar eventuele gaten kunnen ontstaan in het leerproces. Bedenk hoe je daarmee omgaat.

Stap 3: Denk na over interactie

Wanneer leerlingen vanuit huis werken, is het belangrijk dat je de interactie behoudt. Hoe pak je dat aan? Hoe geef je bijvoorbeeld terugkoppeling op het gemaakte huiswerk? Onderstaande tips helpen je op weg:

Opdrachten maken vanuit huis 

Terug